În ultima perioadă, livratorii de origine asiatică au împânzit piața din România. Pe bicicletă sau scuter, în zilele caniculare sau ploioase, aceștia zumzăie pe străzile din Capitală și livrează românilor preparatele comandate. Lucrează până la 13 ore pe zi, însă salariul pe care îl primesc nu este deloc unul pe măsura efortului depus. Cât câștigă un livrator asiatic?
Potrivit datelor furnizate de Inspecția Muncii, în România lucrează aproape 2.000 de livratori asiatici, dintr-un total de 27.000 de curieri. Însă, în realitate numărul angajaților străini este mai mare, mulți dintre ei muncind la negru. Pentru a se angaja în țara noastră, aceștia au plătit mii de euro către agențiile de recrutare din țările lor pentru a primi un post de curier pe platforme precum Tazz, Glovo, Bolt etc. În cele mai multe cazuri asiaticilor li s-a promis un contract de muncă și un salariu fix, însă realitatea din teren este alta.
(CITEȘTE ȘI: AM FĂCUT CALCULUL! CÂȚI LEI CÂȘTIGĂ SĂPTĂMÂNAL UN LIVRATOR GLOVO ÎN CONSTANȚA, ACUM, ÎN ACEST SEZON ESTIVAL)
Livratorii asiatici sunt încântați de români, și spun despre aceștia că sunt foarte amabili și înțelegători, notă discordantă făcând însă șefii lor, care sunt „zgârciți și răi”. Se pare că patronii își exploatează angajații, îi pun să lucreze ore suplimentare, iar mereu banii primiți sunt mai puțin decât cei promiși.
De exemplu, un livrator de 43 de ani din Sri Lanka spune că zilnic lucrează cam 11 ore, uneori și mai mult, iar pentru asta este plătit doar cu 1.800 de lei pe lună. De menționat este că inițial acestuia i se promisese un salariu de 2.500 de lei. Deși se simte neîndreptățit, bărbatul nu poate ridica nicio pretenție, fiind speriat de faptul că patronul poate anula contractul, iar astfel își va pierde viza de muncă.
„Suntem de cinci luni în România. Muncim mai bine de 11 ore pe zi, uneori 13 ore. Am un target pe zi, care de obicei se face în 11, 12 sau 13 ore. Înțelegerea noastră era pentru opt ore, dar mereu sunt peste 8 ore. Contractorul ne-a promis 2500 lei pe lună, dar niciodată nu am primit mai mult de 1800 lei.
Nu avem nicio opțiune, nicio soluție pentru că șeful ne poate anula oricând contractul și pierdem viza de muncă. Suntem neajutorați și nu putem face nimic. Pe perioada verii am putea să ne descurcăm, dar ce facem când vine iarna? Suntem speriați și nu știm ce să facem. Nu avem deloc timp de relaxare sau pentru noi. Dacă nu ne facem targetul, nu primim salariile. În fiecare zi muncim, să ne putem ajuta familiile”, a declarat livratorul, potrivit digi24.ro
De asemenea, pe lângă faptul că primesc mai puțin bani decât le-au fost promiși, livratorilor li se mai scad din venituri și atunci când mijloacele de transport cu care se deplasează pățesc ceva. De exemplu, la o roată spartă sau o zgârietură, angajatului i se oprește din salariu aproximativ 250 de lei.
„Șeful meu îmi dă 100 de lei pe lună pentru mâncare. Dar orice mici stricăciuni la scuter ni le oprește din salariu. Uite, o mică zgârietură ca asta îmi oprește din salariu 250 lei. Mi s-a spart roata luna trecută, mi-a oprit 250 lei. Dar roțile nu sunt problema mea, ele sunt consumabile, ăsta e jobul meu, să le folosesc, să merg cu ele. Fac mai mult de 100-120 km pe zi în București”, a declarat un alt livrator.